سفر به ماوراء (25)
فصل دوم – دولتمردان بی کفایت کشور همسایه

سفرنامه آخرین مأموریت میدانی هیأت معارف جنگ در معیت شهید سپهبد علی صیاد شیرازی «بازآفرینی عملیات بیت المقدس»

بعد از صلواتمان، عناصر قرارگاه كربلا براي استراحت مرخص و طبق برنامه خلبانان وارد سالن مي‌شوند. حالا نوبتي هم كه باشد، نوبت بحث و بررسي با خلبانان نيروي هوايي است‌. تيمسار فريدونيان به اتفاق تعدادي از خلبانان كه با لباس پروازند دور ميز صياد به گرمي حلقه مي‌زنند‌. سرهنگ خلبان عباس رمضاني، سرهنگ2 خلبان اصغر تولايي، سرتيپ2 خلبان جواد محمديان، سرتيپ2 خلبان  علي اخلاقي، سرهنگ خلبان عباس احمدي، اسامي افرادي هستند كه در اوراقم به ثبت مي‌رسانم‌. تيمسار صياد با وجود فشار حجم سنگين كار روزانه و جلسات پي در پي، لبخند از چهره‌اش دور نمي‌شود‌. ويژگي بارز اين مردان نشاط و روحية خوب در كار است و اين ممكن نيست جز با داشتن انگيزة متعالي‌. تيمسار در حالي كه تك تك خلبانان را زير نگاه نافذش گرفته، با همان لبخند شيرينش خطاب به حاضران با خير مقدم، جلسه را پی می‌گیرد:

ـ‌ « . . . اولاً نكته‌اي را به عنوان مقدمه بگويم‌. شما حال و روز جبهه را دوباره در جمع برادران ما ديديد؛ حالا چه از حضور امام جمعه محترم خرمشهر و سخنان خوب ايشان و چه از مسائل ديگر‌. الان اين جلسه هم به سبك همان جبهه است‌. از زحمات برادران خيلي تشكر مي‌كنم‌. از پرواز هواپيماهايF-5 ديروز، . . . البته پرواز اول تأخير داشت، بعد از ظهر هم متأسفانه عبور از رودخانه براي ما مشكل شد و از طرفي فيلمبرداري دومين‌اش ممكن نشد‌. براي فردا مي‌خواستيم برنامه‌ريزي جامع‌تري داشته باشيم كه به دليل تهاجم آمريكا به عراق اصلاً صلاح نيست؛ لذا پرواز هواپيماها لغو مي‌شود‌. مي‌ماند بررسي نقش خلبانان نيروي هوايي در عمليات بيت‌المقدس كه مي‌خواستيم توافـقي همين مكان بـشود تا در تهـران بتـوانيم كـار    كنيم . . .»‌.

در اينجاي كلام، تيمسار فريدونيان مي‌گويد از آن روزي كه ايشان ]صياد[ دستور بررسـي مـوضوع عملـكرد نيروي هوايـي در عملـيات بيـت‌المقـدس را صـادر كرده‌اند، طي نامه‌اي رسمي اسامي خلبانان و افراد فعال در عمليات را از سازمان مربوط درخواست نموده‌اند‌. وي در ادامه مي‌افزايد تمام خلبانان حاضر در اين جلسه همگي در عمليات بيت‌المقدس حضور فعال داشته‌اند و شاخص‌اند‌. تيمسار صياد در تأييد سخنان فريدوني معتقد است عملكرد بخش ترابري هوايي نيز نبايد ناديده گرفته شود و آن را بسيار مهم مي‌خواند‌. عمده ترابري نيروها را هواپيماهاي      عظيم الجثه بوئينگ747 وC-130  هركولس صورت داده‌اند‌. يكي از خلبانان درباره نقش پدافندهاي ضد هوايي نيز تذكر مي‌دهد‌. پيشنهاد مي‌شود روي اين بخش نيز بررسي لازم انجام شود‌. سپس تيمسار صياد توصيه مي‌كند اسناد و سوابق مأموريتها به تمامي گزارشهايشان ضميمه گردد‌. ايشان همچنين قول مي‌دهد طي جلسه‌اي با سرتيپ حبيب‌الله بقايي، فرماندهي نيروي هوايي، زمينه تشكيل تيمهاي جمع‌آوري خاطرات و اسناد دفاع مقدس را در نيروي هوايي ارتش فراهم نمايد‌. يكي ديگر از حاضران ضمن انتقاد، خواستار افزايش سهم بيشتري براي طرح نقش نيروي هوايي در هیئت معارف مي‌شود‌. تيمسار هم با خونسردي و با ملاطفت در پاسخش اظهار مي‌كند كه خودشان مقصرند و بايد مجاهدت نمايند تا اينها ثبت شود‌. كلامش مورد تأييد ديگران قرار مي‌گيرد‌. وي در ادامه سخنانش با تمجيد از فيلر انداختن جنگنده‌هاي فانتومF-4  طي مأموريتهاي شبانه‌شان در كردستان، ابراز خرسندي مي‌كند‌. سرانجام ختم آخرين محفل امشب هم در ساعت23و10دقيقه اعلام مي‌شود؛ در حالي كه خلبانان پرشورتر از قبل و با انگيزه‌اي بالاتر، به سختي از صندليهايشان برمي‌خيزند‌. عجيب است با وجود دو روز كار سنگين و بـي‌وقفه، هرگز لبخند و نشاط از چهره‌ها زدوده نمي‌شود. تيمسار صياد در نهايت احترام خلبانان را تا خروجي سالن بدرقه مي‌كند.

در مجموع، همه تيمها و يگانهاي مختلف اعم از هوايي، زميني، هوانيروز و غيره از تشكيل هیئت معارف جنگ ارتش خرسندند، حتي گله هم دارند كه چرا دير چنين اقدامي انجام شده است‌. حالا مي‌توانم براي استراحت به  اتاقم بروم، اگرچه خستگي از سر و رويم مي‌بارد ولي واقعاً لذتبخش است‌. از بس تند نويسي كرده‌ام نمي‌دانم انگشتانم كجايند! . . . بي‌حس شده‌اند‌. يك روز سنگين ديگر را پشت سر مي‌گذارم، قبل از استراحت مي‌بايد يادداشتهايم را مرتب كنم‌. خيلي مطالب را با نشانه گذاري نوشته‌ام، فرصت يادداشت همه چيز نبود‌. نمي‌دانم آيا مي‌توانم فردا در آخرين روز مأموريتمان پا به پاي اين افراد پر تلاش در ركابشان باقي بمانم يا خير؟

انتهای مطلب

منبع: سفر به ماوراء، خاتمی، سید کاوه، 1395، ایران سبز، تهران

 

0 دیدگاه کاراکتر باقی مانده