همزمان با احداث راه آهن سراسری کشور در سال 1307 هجری شمسی، 2 پست اسکله چوبی در شمال غربی خلیج فارس در انتهای خورموسی و به همین نام ساخته شد و پس از چندی به بندر شاپور موسوم گشت و سه سال بعد به مهمترین مرکز ورود و خروج کالا تبدیل شد. در سال 1352 محل سکونت اهالی این نقطه، از کنار اسکله ها به سر بندر (شهر بندری امام خمینی (ره)) تغییر یافت و زمینه برای توسعه هر چه بیشتر بندر مهیا گردید.
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران این بندر، به بندر امام خمینی (ره) تغییر نام داد و در سال 1361 با تصویب هیات وزیران بندر امام خمینی (ره) نام گرفت و شروعی نو را پایه نهاد.
بندر امام خمینی (ره ) پیشروی به سوی تحول را از همان دو اسکله چوبی آغاز کرد و امروز، با انجام 32 درصد مبادلات تجاری کشور، نوید توسعه ای پایدار را برای منطقه از طریق صنعت حمل و نقل میدهد، توسعه ای همه جانبه که از دریا آغاز گردید اما به ساحل، جاده، راه آهن و گمرک ختم نشد بلکه ادامه آن همچنان به دریا باز می گردد.
بندر امروز
بندر امام خمینی (ره) در كنار بندر ماهشهر، در انتهای هفتمین دهه از آغاز فعالیتش، هم اکنون به عنوان یکی از مهمترین قطبهای حمل و نقل منطقه ای به ایفای نقش می پردازد. این بندر با 11 میلیون متر مربع مساحت در شمال غربی خلیج فارس، در انتهای آبراه خور موسی به طول 42 مایل (2/67 کیلومتر) و عرض 250 متر قرار دارد و به علت برخورداری از امکانات پسکرانه ای مناسب در استان های مرکزی و غرب کشور، نزدیکی به کشورهای همسایه مانند عراق، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان و دسترسی آسان به آب های آزاد از طریق خلیج فارس، راهی مطمئن برای واردات و صادرات کالا به کشورهای اروپایی، آسیای جنوب شرقی،آمریکای جنوبی، استرالیا، آفریقای جنوبی و خاورمیانه محسوب می شود. با توجه به روند رو به رشد توسعه بندر، تبدیل آن به منطقه ویژه اقتصادی در آینده نزدیک و برخوردار گشتن از مزایای قانونی آن، این بندر از جذابیتهای فراوانی برای سرمایه گذاری در زمینههای احداث ترمینالهای اختصاصی، انبار کالا های مختلف، مخازن نفتی و روغن های خوراکی، سیلوهای 200 هزار تنی غلات در مجاورت اسکله 150 هزار تنی، کارخانجات صنایع تبدیلی، مونتاژ، بسته بندی و توزیع کالا و غیره برخوردار خواهد شد بطوریکه هم اکنون 650 هکتار از اراضی بندری به سرمایهگذاری بخش خصوصی در این زمینهها اختصاص یافته است .
این بندر با بهره گیری از ترمینال کانتینری وسیع به مساحت تقریبی 40 هکتار، امکان جابجایی 700 هزار TEU کانتینر را در سال فراهم آورده است. ساخت اسکله 150 هزار تنی غلات نیز شرایط مناسبی را برای پذیرش و تخلیه کشتی های پست پاناماکس غلات در زمانی کمتر از 5 روز ایجاد نموده است.
بندر امام خمینی (ره) به علت قرار گرفتن در مسیر اصلی ترانزیت به کشور عراق و نزدیکی به 70 درصد مراکز صنعتی و جمعیتی کشور، از قابلیت های فراوانی برای جابجایی کالا بویژه کانتینر های عراقی به این کشور برخوردار است و در همین راستا تسهیلات و تخفیفات زیادی از جمله 50 درصد معافیت عوارض و هزینه های بندری بر کشتی های حامل کالا های عراقی، 20 درصد معافیت انبارداری کالا های کانتینری جهت ترانزیت به عراق 20 درصد معافیت THC برای کانتینر و به کالاهای ترانزیتی اختصاص یافته است.
انتهای مطلب